Despre proiect


Dezbaterile, în formatele practicate de universități prestigioase din lume, sunt exersate și în România, de ani de zile, în cluburi de dezbateri. Proiectul „ Liber la Vorbit” aduce mișcarea de dezbateri la amploarea pe care o are în majoritatea țărilor democratice cu bune practici în domeniul educațional.

slide_liber_4

Dezbaterea (numită în continuare și “debate”) este o formă structurată de dialog educaţional, compusă din echipe cu un număr egal de membri. Aceştia sunt puşi în situaţia de a pune în valoare “pro şi contra” argumente diferite pentru ambele faţete ale unor aspecte asupra cărora oamenii pot fi în dezacord.

Societatile democratice depind de schimbul liber si deschis de opinii. Pentru ca democratia sa functioneze, valorile pe care debate-ul le incurajeaza sunt gandirea critica, toleranta si atenta cantarire a dovezilor. Urmărind istoria dezbaterii din Grecia Antica si pana astazi, Karl Popper a descris inventarea argumentului critic ca un pas important in dezvoltarea gandirii umane: adevarul nu este final, ci deschis imbunatatirii, iar discutia critica este singura care ne duce mai aproape de adevar. Dezbaterile publice de consultare a cetatenilor, cele parlamentare, dezbaterile din campaniile electorale dar si cele stiintifice sau pe teme economice apar de fiecare data cand cetatenii nu sunt de acord asupra unui subiect si aleg sa isi expuna argumentat punctele de vedere. Diferentele principale intre dezbaterile generale dinsocietate si dezbaterile educationale sunt structura formala, restrangerea temei aflate in discutie si caracterul de competitie.

Orice dezbatere este un semn de civilitate, ascultare atenta si discernamant; iar intr-o societate moderna, lucrurile merg inainte datorita schimbului liber de idei.

Conform unui studiu efectuat de către IDEA (International Debate Educational Association), România a devenit în 2013 una din țările cu cele mai ample mișcări de dezbateri din Europa. Ținând cont de acestea, dorim să menținem acest statut și prin implicarea tineretului timișorean în astfel de programe de dezbateri.

Proiectul ” Liber la Vorbit ” își propune dezvoltarea unei comunități de dezbateri academice în Timișoara si va fi organizat sub forma unui atelier de dezbateri pentru tineretul comunității locale. Urmărim prin organizarea acestui proiect implicarea tinerilor cu vârsta cuprinsă între 14 și 35 ani din Timișoara în activități educaționale de tip nonformal.

Am ales ca tehnica de educație nonformală care va sta la baza prezentului proiect sa fie ”debate-ul” (dezbaterea), deoarece rezultatele experimentării acestei tehnici ajută la dezvoltarea abilităților de comunicare și exprimare în public, lucrul în echipă, gândirea critică, argumentarea logică și eliminarea barierelor verbale.

Abordarea de tip pro-contra le dezvoltă participanţilor capacitatea de analiză a problemelor controversate, ajută la obţinerea unei imagini obiective, încurajează participanţii să emită judecăţi asupra unei moţiuni folosind criterii obiective, şi totodată, să apere o poziţie folosind argumente susţinute de dovezi şi nu de simple opinii. Indiferent de tema dezbătută, aceasta reprezintă un pretext pentru exersarea abilităţilor de comunicare în spaţiul public, de gândire critică şi de argumentare logică.

Astfel, activitatea de dezbatere a acestor subiecte reprezintă o ipostază de seamă a educației nonformale.

În prima fază a proiectului vom organiza două traininguri pentru tineret în care să îi pregătim pentru faza ulterioară și anume atelierul de dezbatere.
Ne propunem ca atât la traininguri cât și la atelierul de debate să implicăm 42 de tineri din comunitatea noastră; să informăm minim 3500 de tineri despre tehnica debate-ului și oportunitățile de educație nonformală din Timișoara cu ajutorul ONG-urilor partenere și, în final.

În context european, practicarea dezbaterilor este încurajată în rândul tineretului, aceste activități ocupând un loc de seamă în procesul educațional al tinerilor. Considerăm că și în context local, este necesară îmbunătățirea abilităților de comunicare, discurs public și argumentare pentru ca educația unui tânăr să fie completă și de calitate. Orice tânăr poate practica debate-ul și poate participa la un eveniment de dezbateri, astfel permițându-i-se exersarea abilităților de comunicare în spațiul public, dezvoltarea capacității de argumentare logică, a gândirii strategice și analitice, dezvoltarea capacității de analiză a problemelor controversate și obținerea unei imagini nedistorsionată de prejudecăți printr-o abordare obiectivă de tip pro-contra, dezvoltarea capacității de ascultare activă, creșterea încrederii în sine și lărgirea ariei personale de comfort.

Pentru toate aceste motive, metoda educațională nonformală a dezbaterii se află în centrul inițiativei proiectului nostru, “Liber la Vorbit”.

Considerăm finanțarea acestui proiect de tineret ca fiind importantă și oportună, proiectul având potențial de a deveni unul reprezentativ pentru Timișoara. Astfel, înscriem Timișoara in lista orașelor ce organizeaza deja astfel de proiecte consacrate la nivel național dar și european.

Totodată, prin organizarea acestui proiect contribuim la scopul comun de a sprijinii candidatura Timișoara și de a crește șansele orașului de a dobândi titlul de Capitală Europeană a Culturii.

Deasemenea, proiectul de față contribuie implementarea strategiei pentru Tineret a Municipiului Timișoara pentru perioada 2014-2020 prin punerea la dispoziția tinerilor a unui cadru în care tinerii își pot însuși cunoștințe și aptitudini într-un cadru nonformal în care se pot exprima liber.